Vydělávání na internetu: Jak na sociální a e-mailovou reklamu?
V našem dnešním článku navážeme na ten pondělní, ve kterém jsme nakousli problematiku internetové reklamy. Tentokrát se budeme bavit o tom, jak na reklamu na sociálních sítích, kde je hranice mezi e-mailem a spamem, či jakou zvolit cílovou skupinu. Hned na úvod si ale ujasníme nějaké základní pojmy v internetové reklamě.
Základní pojmy
Plošná reklama
Jedná se o druh reklamy, která je placená od velikosti inzertní plochy. Cenu určuje provozovatel a je vázána na počet zobrazení.
Výkonnostní reklama
Druh reklamy, která je placená od realizovaného výkonu, tedy podle počtu kliknutí na odkaz inzerenta, příp. nákup v jeho e-shopu.
Banner
Nejznámější druh internetové reklamy. Zpravidla jde o obrázek, či animaci ve tvaru obdélníku, která je na pevných pozicích internetové stránky, nejčastěji co nejblíže okraje obrazovky.
Kontextová reklama (kontext)
Jedná se o druh reklamy textového formátu v délce několika slov, či kratších vět. Může být doplněna o malý obrázek či jiný grafický prvek. Většinou má tato reklama pevně stanovenou pozici.
Intextová reklama (intext)
Reklama, která tvoří součást článků webu. Zobrazuje se přímo v textu po přejetí myši nad zvýrazněným slovem.
PR článek
Jedná se o textové sdělení, které má nějaký komerční podtext. Zadavatel reklamy platí za zveřejnění článku na webu. Takovéto články bývají většinou označené jako komerční sdělení, či PR článek.
Imprese
Jedná se o jedno zobrazení reklamy. Počty impresí se nejčastěji uvádí pod hodnotou CPT, což je cena za 1 000 impresí, tedy zobrazení.
Konverzní poměr
Jde o poměr mezi počtem návštěvníků a určitou akcí, např. kliknutím na danou reklamní plochu, či intextovou reklamu. Pokud na naší reklamu klikne 10 lidí ze 100 návštěvníků, hovoříme o konverzním poměru 10 %.
PPC (Pay Per Click)
Druh reklamy, která je placena za počet kliknutí na daný odkaz inzerenta reklamy (např. 0,5 Kč za jedno kliknutí). V ČR je nejčastěji využívanou sítí pro tento druh reklamy Google AdSense, či Sklik.
Sociální marketing
Sociální sítě jsou dnešním velkým hitem. Na Facebooku, Twitteru, či Google + musí být prostě každý, ale jen málo firem si uvědomuje, že bez dobrého nápadu fungovat nebudou. Podobně jako u ostatních druhů reklam také úspěšnost vaší kampaně na sociálních sítí roste, či klesá s kvalitou a originalitou vašeho původního nápadu. Teorie i praxe se přitom shodují – máte-li k dispozici nějakou zajímavou informaci (text, video, obrázek,…), kterou uživatelé spontánně šíří dál, je hodnota vaší kampaně nevyčíslitená. V ideálním případě stačí váš příspěvek distribuovat mezi pár desítek či stovek lidí a o zbytek se postarají již sami uživatelé.
Je důležité si uvědomit, že soustředění vašeho zájmu pouze na vytváření vlastních stránek a skupin nefunguje. Typický uživatel si rád “oblíbí” sport, činnost, jídlo, ale nemůžeme od něj očekávat, že bude fanouškem nějaké banky, sportovního obchodu, či obchodu s IT vybavením pokud s sebou nepřinese něco víc. Výsledkem tohoto naivního přístupu jsou tisícovky stránek a skupin aktivních firem, které mají pouze několik desítek fanoušků.
E-mail, nebo spam?
Záznamy o zákaznících si v nějaké formě vytváří každá společnost. Budování e-mailových databází by proto mělo být jedním ze základních bodů této aktivity. Pokud dokážete od svých zákazníků získat souhlas k rozesílání e-mailových sdělení, můžete jej vhodně využít pro rozesílání reklamních nabídek téměř bez nákladů. Druhou otázkou je efektivita takovéto kampaně, která se liší podle zajímavosti sdělení. I tak však můžete očekávat že několik desetin procent osob z vaší databáze na vaši nabídku zareaguje. Pokud se jedná o databázi čítající několik desítek tisíc e-mailů, jde už o nezanedbatelná čísla. Nezapomeňte vždy nabídnout adresátovi odhlášení od rozesílání e-mailových zpráv – měli byste tak činit ze zákona!
Základem je správná cílová skupina!
Pokud dobře chápete svůj produkt, určitě pro vás nebude problém si vybrat správný druh reklamy. Ještě důležitější je ale vědět, kde se propagovat. Na internetu dnes existují desítky portálů a tísíce webů s generovaným obsahem, jako jsou magazíny, či blogy. Většinou se vám nestane, že by vám někdo odmítnul uveřejnění reklamy, protože za to od vás inkasuje peníze. Jak si ale správně vybrat?
Velké množství neúspěšných reklam ztroskotá právě kvůli špatnému zacílení. Fanouškům koní asi nebudete prodávat motorkářské vybavení a naopak. Pro jednoduchost lze rozdělit reklamní prostor na webu rozdělit do dvou kategorií – obecné portály a odborné servery. V případě portálů narážíte na prostor, který denně navštěvují tísíce návštěvníků. Výborně se hodí pro krátké inzertní kampaně, jejichž cílem je dostat váš produkt do rychlého podvědomí. Síla odborných serverů se skrývá ve vybrané cílové skupině, která daný server navštěvuje. Získáte tak zákazníky, kteří se o daný produkt budou skutečně zajímat.
Komentáře