Yelp po měsíci v Česku

Yelp po měsíci v Česku

Máte chuť na pizzu a nevíte, kam jít? Hledáte dobrou hospůdku ve vašem okolí? Jedete na výlet a potřebujete najít nejbližší benzínku? Proto je tady Yelp, legendární americká aplikace pro hodnocení míst ve vašem okolí, která je v České republice dostupná od 10. července. Teď je to tedy právě akorát měsíc a kousek, co válčí na našem trhu. Jak se mu vede, jak se prosazuje a jak se k němu staví uživatelé?

Mapy a geolokační služby jsou na webu už několik let jako doma. S příchodem chytrých telefonů, GPS a WiFi je však můžeme používat všude, protože si je nosíme takříkajíc v kapse. A protože bylo na čase, aby se mobilní aplikace na jedné straně a weby specializované na vyhledávání služeb na straně druhé spojily, přišel Yelp.

Vyhledávat a hodnotit můžete opravdu vše

Fantazii se meze nekladou, a tak přestože asi nejčastěji budete hledat dobré restaurace, hotely nebo hospůdky či nejbližší benzinovou pumpu, můžete hodnotit klidně i parky, sochy nebo bazény. Většina hodnocení se soustředí na restaurace, hotely nebo obchody, protože nakupovat chodíte denně a jíte také denně.

Asi 79% všech hodnocení na Yelpu je pozitivních.

Asi 79% všech hodnocení na Yelpu je pozitivních.

Světové začátky Yelpu

Přestože v Česku je známý pouze pár let a významně tu figuruje teprve měsíc, byl Yelp založen již v roce 2004 v San Franciscu. Dnes už je mnohem dále. Má dohromady 39 milionů recenzí, působí ve 22 zemích (když se zaměříme na okolí ČR, jedná se o Německo, Rakousko a Polsko), může se chlubit více než 100 miliony unikátních návštěvníků měsíčně.

Začátky Yelpu v Česku

Yelp staví na tom, že nezačíná úplně od nuly. Už od prvního dne spuštění v Česku obsahoval data o zdejších místech. Yelp totiž od třetí strany odkoupil hotovou databázi, což mu usnadnilo start. Jeho tým se snažil, aby služba již od začátku vypadala atraktivně a lidé se chtěli přidat. Samozřejmě ale musíte počítat s tím, že pro začátek je dostupných hlavně hodně hodnocení v Praze. Rozšíření po celém Česku zbývá už jen na nás – české uživatele.

Jak Yelp funguje

Jako běžný uživatel si založíte profil, hodnotíte, přidáváte a komentujete různá místa. Pochopitelně si také můžete vyhledat své přátele nebo přispívat do veřejného fóra. Každý uživatel také získává speciální odznáčky. Když přijdete do nějakého podniku, můžete se tam také zapsat (podobný princip jako u Foursquare). Za kombinaci různých míst, které navštěvujete, pak získáváte odznáčky – například Treehugger (objímač stromů, tedy milovník přírody) můžete dostat za to, když chodíte často do různých parků. Vtip je v tom, že nikdy dopředu nevíte, co máte pro jaký odznáček udělat. Prostě ho dostanete.

Infografika zobrazuje nejvyhledávanější položky a to, co je v hodnocení pro zákazníky nejdůležitější.

Infografika zobrazuje nejvyhledávanější položky a to, co je v hodnocení pro zákazníky nejdůležitější.

Každý podnik má k dispozici bezplatné nástroje, s jejichž pomocí může spravovat svůj profil. Může přidávat fotografie, popisky nebo psát aktuality. Samozřejmě má také možnost bránit se proti příspěvkům, které se mu zdají falešné nebo neoprávněné. Yelp každý takový příspěvek prověří.

Yelp v mobilu

Asi 45% vyhledávání na Yelpu je v současné době z mobilních zařízení. Aplikace je dostupná pro iOS a Android, Windows Phone a Blackberry. Ve své mobilní verzi nabízí také speciální funkci, kterou na webu nenajdete. Tahle funkce by se dala nazvat jednoduše rozšířenou realitou. Přes kamerku na telefonu/tabletu přímo před sebou vidíte, jaké podniky jsou kolem vás a jak se k nim dostat.

Jak je na tom český Yelp

Yelp si v Česku hned na úvod získal několik ne moc pěkných názorů. Někteří lidé nechápali, že od začátku nemůže jít všechno úplně po másle a že bude chvíli trvat, než se Yelp i v Česku dopracuje k dokonalosti.

 

Teď už se ale jeho česká komunita rozrůstá. Recenzováno je 1935 restaurací, 1592 podniků v kategorii Nakupování, 236 kaváren nebo 256 hospod. Uživatelé píší podrobné recenze, publikují i fotografie. Pár konverzací je už i ve fóru.

Uživatelé přidávají i fotografie.

Fotografie z Ebel Coffee House.

Tak uvidíme, jak to půjde dál. Bude záležet na tom, jestli se čeští zákazníci nebudou bát vyjádřit svůj názor, veřejně ocenit dobrou práci nebo projevit nesouhlas. Nakročeno má zatím dobře.

Zdroje: Technet, Internet pro všechny, Lidovky, Yelp 

Komentáře

Nahoru