YouTubeři jsou vlivnější než Jaromír Jágr

Pracujte s YouTubery, protože jsou mnohem vlivnější než celebrity. Přesně to radí zadavatelům online odborníci. YouTubeři představují novodobý směr, jímž je mladá generace výrazně ovlivněna. A dnes se tento směr netýká pouze mladé generace. Pakliže chcete využít síly YouTuberů, musíte za to zaplatit.

„Prezident USA Barack Obama i německá kancléřka Angela Merkelová si udělali selfie fotku s mladými YouTubery, protože vědí, že jsou velmi vlivní a že jejich prostřednictvím mohou komunikovat s mladou generací lépe než přes kohokoliv jiného,“ řekli zakladatele Get Boostu Tomáš Gavlas a David Růžička na konferenci Videomarketing 2015.

Konference Videomarketing 2015

Videomarketing 2015

YouTubeři jsou vlivnější než Jágr. A jaká je jejich cena?

V USA byl proveden výzkum mezi mladou generací. Dospívající respondenti odpovídali na to, kdo je pro nejvýznamnější celebritou. Prvních pět pozic v žebříčku obsadili právě YouTubeři, přičemž idolové jako Johnny Depp byly daleko za YouTubery.

Ve Velké Británii je proslulá módní bloggerka Zoella (Zoe Suggová), která má na YouTube nad 9 milionů odběratelů. Koncem loňského roku spatřila světlo světa její první kniha, kterou pojmenovala Girl Online. Za pouhý jeden týden se prodalo celkem 78 109 výtisků, přičemž tolik výtisků za jeden týden se neprodalo prvního vydání Harryho Pottera či Padesáti odstínů šedi.

Na české scéně je vlivnou celebritou bloggerka Shopaholic Nikol, která se pyšní celkem 144 tisíci odběrateli za 84 týdnů. Se stejným osudem se chlubí YouTuber Jiří Král, který za jeden měsíc získal 6 804 828 zhlédnutí. V loňském roce měl zhlédnutí kolem 14 milionů a měl 105 tisíc komentářů.

 „Byť YouTuberům nerozumíte, někteří jsou o dost vlivnější než třeba takový Jaromír Jágr. A získat je pro vaši reklamu stojí pořád méně než získat Jágra. Jsou tedy mnohem efektivnější. Zjistěte, co si vaše cílová skupina myslí o YouTuberech a co o celebritách,“ řekl na konferenci Videomarketing 2015 Marek Bačo z MediaComu.

Chcete spolupracovat s YouTubery? Podívejte se na 7 bodů, které byste měli mít na paměti

Agentura Get Boost sestavila celkem sedm bodů, na které byste měli myslet, budete-li chtít spolupracovat s YouTubery.

1. Konec barterů

YouTubeři si uvědomují svou hodnotu, neboť poptávka převyšuje nabídku. Začínají se věnovat YouTube jako své hlavní výdělečné činnosti. Pečlivě si vybírají z komerčních poptávek. Většinou zadavatelé oslovují YouTubery masově prostřednictvím e-mailové komunikace. Jako odměnu za účast v jejich reklamě nabízí své produkty. Nicméně mnohem efektivnější je nabídnout mu za spolupráci konkrétní finanční částku. Výsledek bude mnohem lepší.

 „Jde-li o výrobek či službu, které YouTuber opravdu věří a hodí se k němu, může přijít s nápadem, jenž bude opravdu zajímavý. Zadavatelé tak získají lepší služby vyšší kvality a větší reklamní zásah na požadovanou cílovou skupinu,“ řekl Růžička.

2. Stárnoucí publikum

Uživatelé platformy YouTube stárnou společně se samotnou službou. YouTube zaznamenává příchod starších uživatelů. Například v USA navštěvuje YouTube nejvíce uživatelů z věkové kategorie od 25 do 45 let. Na druhou stranu, v tuzemsku se tento trend projeví až o něco později kvůli nižší počítačové gramotnosti u starších lidí.

3. Větší segmentace tvorby

YouTube kanály se začínají více specializovat a vzniká tak vizuální obsah cílený na úzkou cílovou skupinu. V takových případech budou mít kanály vliv na nákupní rozhodnutí uživatele. V České republice se zvýšil zájem o segmenty, jako jsou vaření a kutilství.

„Nejrychleji rostoucí skupinou na YouTube v USA je recenzování módních tenisek. Je to kategorie, která dominuje oblasti beauty and fashion, které standardně dominují ženy. Dalšími příklady budiž influenceři specializující se na recenzování parfémů či hobby elektroniky. I když zde nemůžeme očekávat masové publikum, přesto jde o opinion lídry, které bychom neměli ignorovat,“ podotkl Růžička.

4. Autenticita a exkluzivita

Primárním důvodem, proč je marketing s využitím YouTuberů tak efektivní, je autenticita samotného tvůrce. Jedná se o ústní doporučení, kterému lidé budou věřit. Právě autenticita vytváří fanoušky a oblíbenost. Sdělení musí být přirozené.

„Musí tu vzniknout segmentace trhu a určitá exkluzivita. Značky, které začnou v tomto prostředí komunikovat dříve a budou to dělat dobře, vytlačí ty ostatní, protože YouTuberům nebude dávat smysl přecházet k jiným produktům, neboť by to jejich odběratelé neakceptovali,“ řekli zástupci agentury Get Boost.

5. Influencer Marketing

Kampaně, které jsou na samotných YouTuberech postavené, jsou mnohem efektivnější a vykazují mnohem lepší výsledky. Při realizaci takové kampaně se musí pracovat s tím, co je pro cílovou skupinu přirozené. YouTubeři používají také jazyk a styl komunikace, který je cílové skupině nejbližší. V současné době však YouTubeři představují pouze doprovodný reklamní kanál, který podporuje základní reklamní kampaně.

„Nechte YouTuberům tvůrčí svobodu a uvědomte si, že musíte být daleko odvážnější než při tvorbě běžného televizního spotu,“ řekl ve své prezentaci marek Bačo.

6. Efektivita

Čím více YouTuberů se do vaší kampaně zapojí, tím rychleji roste jejich výkon.

  • Jeden YouTuber znamená 50 000 zhlédnutí, dva YouTubeři znamenají 2 x 75 000 zhlédnutí.
  • Část publika se překrývá.
  • Je možné zasáhnout kompletně celý segment s využitím pouze několika YouTuberů.

7. Data

V digitálním marketingu se pracuje s daty, neboť právě tak se měří návratnost investice. Nicméně u YouTuberů je to složitější, protože neexistuje žádný nástroj, který by sledoval výsledky kampaní, do nichž se zapojí více YouTuberů.

„Když zapojíme do kampaně osm až deset influencerů, můžeme získat třeba sto až dvě stě výstupů. A ve výsledku se nedostaneme k agregovatelným datům. I přesto ale můžeme už dnes cílit tlak ze strany zadavatelů přesný a aktuální reporting,“ říká růžička.

Zdroj / Foto: Mediar

Komentáře

Nahoru