Zdeněk Cendra: Webhostingové firmy s low-cost modelem per zákazník nemají v delším horizontu na trhu místo

Zdeněk Cendra: Webhostingové firmy s low-cost modelem per zákazník nemají v delším horizontu na trhu místo

Vyhrál Junior Internet. V 16 letech toho měl za sebou více, než mnozí ostřílení podnikatelé. V ČR vybudoval tehdy jeden z prvních webů na rozesílku bezplatných SMS. Nakonec zakotvil u hostingu. Konkrétně rozjel v roce 2001 SuperHosting.cz a v roce 2012 globální hosting CDN77.com.

Zdeňku, ty jsi začal podnikat v relativně raném věku. Pamatuješ si, kolik ti tehdy bylo a co se psalo za rok?

15 let, první fakturaci jsem dělal v 2001, několik měsíců před pádem WTC v NYC.

Mohl bys zkusit přiblížit tehdejší dobu? V čem to bylo jinačí?

Do čeho člověk kopnul, z toho vyskočil dolar. Obrazně. Byla jiná doba – mnohem jednodušší vstupní bariéra. Stačilo umět HTML a trochu scriptovat a mohl sis založit firmu. Např. na tvorbu webů, což byl můj první projekt. 1. zákazník nezaplatil za dodaný eshop, čímž se stal i posledním klientem. Díky tomu mě napadlo nenabízet tvorbu stránek, ale jejich hosting – z čehož během několika víkendů vznikl SuperHosting.cz.

Jestli se nepletu, účastnil ses soutěže Junior Internet, kde ses tehdy potkal se zakladatelem Socialbakers, Honzou Řežábem. Co ti tahle soutěž dala do života?

Motivaci & srovnání s vrstevníky tehdejší doby. Každá soutěž je fajn – nutí všechny ze sebe dostat maximum.

Jaký byl tvůj první projekt, který tě nejvíce naučil?

Jednoznačně SuperHosting.cz – 13 let denní práce s bezva teamem lidí naučí každého neskutečné věci – techniku, obchod, marketing, soft-skills – cokoliv bylo potřeba.

Pojďme se teď více zaměřit na to, čemu se věnuješ nyní. V roce 2002 jsi založil hostingovou firmu SuperHosting.cz. Proč ses před lety rozhodl zaměřit zrovna na hostingový byznys?

Potřeboval jsem 2 000 CZK měsíčně na zaplacení serveru v datacentru Českého Telecomu v Karlíně (který následně vyplavila povodeň). Od rodičů jsem dostával 50 CZK na týden, tj. jediná možnost bylo najít zdroj příjmů. Napadl mě hosting – začínal jsem na Windows, později s Linux servery. Dnes má SuperHosting cca 3 500 fyzických serverů ve třech datacentrech.

superhosting

Pracovní prostor pro zákazníky v dohledovém centru.

Zdeňku, mohl bys zkusit našim čtenářům přiblížit, co vlastně prodáváte a proč bych si hosting měl objednat? V čem mi pomůže a vůbec, co většina těch pojmů na vašem webu znamená. Jde mi o to, že spousta uživatelů třeba vůbec netuší, co to je managed server, server housing, konektivita, jaký je rozdíl mez dedikovaným serverem a klasickým webhostingem atd. Mohl bys tedy zkusit alespoň tyto základní pojmy nám méně sečtělým vysvětlit, ať čtenáři ví, o čem se bavíme?

Menší web potřebuje doménu a hosting. Jakmile návštěvnost webu dosáhne na např. tisíce a desetitisíce návštěvníků denně, je vhodné pořídit si dedikovaný server, o který se musí klient starat (konifugrace, aktualizace, nastavení operačního systému) nebo managed server, což je v základu stejná služba, jako dedikovaný server, jen s teamem Linux administrátorů, kteří se starají o konifguraci a zajištění dostupnosti.

Managed server je server + administrátor, tj. když má klient problém nebo chce radu, pomůžeme mu. Zároveň neseme smluvní odpovědnost za dostupnost, což je fajn, když nejste IT firma a chcete mít např. svůj eshop nebo firemní web vždy online.

Teď je na trhu několik větších hráčů, jmenovitě ONEbit, Wedos, máme tady Český hosting, Czechii, Banan atd. V čem se liší SuperHosting.cz od těchto firem? A co jim vy můžete nabídnout jako přidanou hodnotu?

Máme jinou cílovku. Pracujeme pro navštěvované weby. Chceme hostovat všechny weby z TOP 100 NetMonitoru. Našim cílem není mít desítky tisíc klientů. Chceme jednotky, desítky, stovky klientů, kteří nám svěří své technické pozadí fungovaní na internetu. Typický zákazník SuperHostingu má jeden nebo více serverů, o který se mu staráme, zálohujeme data a ručíme za dostupnost.

Nechceme dělat továrnu na hosting, rozhodli jsme se pro ruční precizní práci Linux administrátorů, díky které obsluhujeme řadu webů, které patří do TOP 30 místního internetu – co se počtu pageviews / denní návštěvnosti týče.

Některé firmy poskytující webhostingové služby se zaměřují na masy uživatelů a jejich byznys plán je postavený na poskytování low-cost služeb pro velké množství uživatelů. Je podle tebe low-costový model u hostingu a podobných služeb dlouhodobě udržitelný? Není to podle tebe příliš velký risk nabrat si velké množství zákazníků, kteří jdou zejména jen po ceně?

Běžný low-cost hosting vymře. Google nabídne domény a hosting zdarma, za minimum reklamy. Stávající hosting společnosti s modelem desítek korun / klient /měsíc nemají v delším horizontu na trhu bohužel místo.

Veřejnost/živnostnící, pro které není internet primární revenue stream nebude v budoucnu platit za hosting specializovaným společnostem.

Zdeňku, mohl bys popsat, jak vypadá váš typický zákazník?

Firma, která má web / eshop / medium s denní návštěvností nad 10 000 UIP / den. Tj. subjekt, kterému nestačí sdílený webhosting, ale potřebuje celý server nebo skupinu serverů.

Takže to znamená, že když bych si u vás chtěl zařídit hosting pro nějaký menší a méně navštěvovaný web, tak mám smůlu?

Nikoliv, ale není to naše priorita. Kavárna také prodává čaj, ale je nejlepší v prodeji kávy a čaj je doplněk. Webhosting pro nejmenší weby je pro SuperHosting jednoznačně doplňková služba.

Kde sídlí vaše firma a kde máte umístěné servery? A vlastníte tyto stroje a nebo si je pronajímáte a fyzicky je tedy nevlastníte?

Servery, co dodáváme klientům, vlastníme. Část serverů vlastní zákazníci – ti se službou Server nebo Rack Housingu, což jsou dvě služby, kdy klientům pronajímáme prostor v datovém centru pro servery, které si sami klienti nakoupí a dovezou do datacentra . Většinu serverů máme v datacentru TTC Teleport, kde máme vlastní 24×7 dohled a kruhovou síť o kapacitě 300 Gbps. Viz schéma sítě a video z datacentra: https://www.superhosting.cz/sit-a-telehouse.

Díky dlouhodobé práci pro největší zákazníky z ČR, odbavuje síť SuperHostingu ve špičce nad 200 Gbps dat. To je pro srovnání násobek běžných hosting firem, které ze své sítě typicky tlačí jednotky Gbps.

Jednoduše v SuperHostingu každý den přemýšlíme o tom, jak odbavit a doručit co nejvíce dat – videa, zvuk, software, stránky. Snažím se na svůj twitter @zdendac dávat fotky o naší síti.

storage-server

Storage servery využívají projekty s potřebou rozsáhlé diskové kapacity.

Teď je hrozně populární všechno hnát do cloudu. V čem tkví hlavní výhoda toho, když budu mít něco uložené v cloudu?

Cloud je marketing. Virtuální server, VPS a Cloud. Technicky jde o jednu věc, pro manažera se vymyslel Cloud – nový způsob billingu & vnitřní redundance. Není to revoluce, je to evoluce. Postupná evoluce.

Z čeho je živ SuperHosting.cz? Jen z pronájmu serverů? Z poskytování webhostingu? A nebo je pro vás stěžejní také prodej domén (rozuměj registrace u nových domén) a jejich prodlužování (prolongace)?

Hosting nám generuje do 3 % obratu a domény prakticky neprodáváme (prodáme jednotky domén ročně). Zbytek – tj. naprostá majorita jsou servery – tj. pronájem serverů, administrace Linux serverů a server hosting – tj. pronájem prostoru, konektivity a energie v datovém centru pro servery klientů.

Trh domén není trh na vydělávání peněz, ale marketingový kanál pro prodej jiné služby – např. hostingu. Dlouhodobě bude cena domény marginální, až ji budou hosteři dávat zdarma s hostingem – jako základní parametr.

Část firem již nyní nabízí domény 1:1 proti nákupní ceně. Tedy laicky řečeno – někteří hosteři mají na prodeji domén nulovou marži.

Mnoho let zpět, kdy CZ-NIC startoval s modelem registrací skrze registrátory, jsme o registrátorovi pro SuperHosting vážně uvažovali. Zpětně jsem rád, že nejsme registrátory domén. Jde o hodně odpovědnosti, denní práce a servisu, na kterém nejde dlouhodobě tvořit marži.

Pojďme se teď zase vrátit k tvému byznysu. Mohl bys zkusit popsat, jak se vyvíjel obrat u SuperHosting.cz v průběhu let?

Každý rok vyrosteme o cca 10 – 20%, včetně doby po 2008. 2013 bude obrat v okně 70 – 80M CZK.

Přemýšlel jsi třeba někdy nad tím, že bys do firmy přivedl investora? A nebo jste investora nikdy nepotřebovali?

Nepotřebujeme investora, jsme v černých číslech. Děláme firmu, tak aby fungovala, z toho co produkuje. Nikoliv z peněz od investora. Tvoříme denní mléko, nikoliv jednorázové maso na spekulaci.

Jak moc je podle tebe složité v českém prostředí vybudovat fungující firmu?

Potřebujete tři věci: ultra super lidi, zákazníky a produkt. A kopu štěstí. Když se to celé sejde v jeden okamžik, vznikne firma. Stačí jedna drobnost a nepovede se to.

Před dvěma lety jsi založil CDN77, což je startup zaměřující se na poskytování CDN na globální úrovni. Mohl bys prosím našim čtenářům vysvětlit, jaký máte byznys model?

CDN77.com je samostatná firma (DataCamp Limited). Prodáváme služby CDN, tj. lokálního doručení dat, pro klienty s globální návštěvností. Jde o to, že když na tvůj web budu přistupovat z jakéhokoliv koutu světa, měl by se načítat přibližně stejně rychle. Máš-li web v angličtině a bude-li populární, budeš potřebovat pro jeho rychlé načítání na všech kontinentech CDN. Např. naši CDN77.com.

cdn77_team

Tým CDN77, Zdeněk uprostřed

V čem se třeba lišíte od svých globálních konkurentů?

Rozdíl je v detailech. Jednoduchost. Zákaznický servis. Splníme, co slíbíme. Máme transparentní ceny. Model pay-as-you-go (neplatíte žádné měsíční poplatky, ale platíte jen za spotřebovaný výkon). A v neposlední řadě jsme firma, co se skládá z konkrétních lidí, nejsme anonymní korporace.

Kolik jste museli investovat do vývoje?

Jsme v měsíčních černých číslech, investovali jsme především náš veškerý čas & slušnou kopu peněz. Konrétně jde o 2 roky denní práce 20+ lidí. Hodně peněz investujeme do lidí a do HW. Aktuálně hledáme 15 nových lidí, teď nás je 23. Fresh nabídka pozic v CDN77 je vždy na http://www.startupjobs.cz/startup/cdn77-com.

Proč ses vrhnul ještě do dalšího projektu? Byl ti už československý trh malý?

Myslíme si, že s CDN77 dokážeme z ČR udělat globálně konkurenceschopnou firmu, která bude mít významný podíl na trhu CDN – který v porovnání s hosting / server trhem v ČR gigantický.

Jak moc se liší marketing a vůbec vedení firmy zaměřené na zahraniční klientelu? Jsou klienti ze zahraničí více nároční?

Mentalita jednotlivých národů je rozdílná. Američan má v obchodu jiné priority než-li Turek. Na konci dne je ale důležité dodat perfektní službu v kvalitě, kterou slíbíme.

Jaká je vlastně teď tvá role v obou firmách? Co v nich máš na starosti?

Starám se zejména o produkt, interní priority, naše lidi a klíčové zákazníky. Firma není nic jiného než denní mravenčí práce, drobná rozhodnutí, která v čase mohou vést k funkční organizaci.

Jaké nástroje používáš při své práci vlastně nejvíce?

Trello, Twitter, SMSky a papír s propiskou. Podařilo se mi zrušit všechny schůzky a tel. hovory snížit k 0, což je neskutečně osvěžující & doporučuji to každému.

Zdeňku, děkuji za rozhovor.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru