Zdeněk Hejl: O lidech si snažím vždy udělat názor sám (2/3)

Zdeněk Hejl: O lidech si snažím vždy udělat názor sám (2/3)

Nyní se dostáváme k druhé části našeho rozhovoru se Zdeňkem Hejlem. Stejně jako v první části, i nyní se budeme věnovat hlavně SEO a marketingu. Zdeněk Hejl je internetový konzultant, markeťák a copywriter v jedné osobě. Zakladatel webu Portiscio.net, na kterém píše primárně o internetovém marketingu.

Kam se podle tebe bude v budoucnu ubírat PPC? Máš nějakou představu, co se změní u tohoto reklamního formátu? Myslíš, že do něj budou postupem času investovat více peněz a nebo naopak také ztratí na důležitosti?

PPC reklamy budou mít stále místo v rámci propagace webu na internetu. Už jen kvůli tomu, že jsou často místně spjaté s dalšími metodami propagace – zobrazují se u výsledků vyhledávání, zobrazují se na sociálních sítích apod. A navíc pro vyhledávače a sociální sítě často tvoří příjmy z PPC reklam významnou část jejich celkových příjmů.

Do budoucna předpokládám, že se budou neustále rozšiřovat možnosti PPC reklamních systémů – nové formáty reklamy, nová umístění reklamy, nové rozšiřující informace u reklam, lepší měření a statistiky využívání reklam apod.

V jakém případě doporučuješ klientům zaměřit se na SEO, kdy na PPC? Využíváš PPC reklamu na Facebooku? Jaké je její (ne)úspěšnost a proč tomu tak je?

Nikdy dopředu nezavrhuji ani jednu variantu. Díky svým odlišnostem se mohou dobře doplňovat. PPC reklamy lze velmi rychle spustit, upravovat a vidět okamžité výsledky. To se SEO nejde. SEO zase může poskytovat výhody v delším časovém horizontu. Jedná se o dvě různé varianty propagace, které se vzájemně nevylučují.

PPC reklamu na Facebooku využívám někdy pro získávání fanoušků pro Facebook stránku Magazínu Portiscio a někdy pro propagaci konkrétních článků. Aktuálně nijak podrobně nevyhodnocuji přesné statistiky, protože do toho neinvestuji žádné enormní částky peněz.

Obecně, úspěšnost PPC kampaní na Facebooku bude záviset na třech faktorech:

  • jestli je moje cílová skupina vůbec na Facebooku,
  • jestli umím vytvořit poutavou reklamu,
  • jestli umím dobře zacílit a nastavit reklamní kampaně.

Kolik klientů spadá do tvého portfolia? Respektive, kolik jich podle tebe dokáže jeden markeťák obsloužit, aby klientům mohl věnovat dostatek času?

To lze těžko odhadnout. Výrazně záleží na rozsahu prací pro konkrétního klienta. Existují klienti, kteří by dokázali zabrat celý měsíční časový fond. A pak jsou tu klienti s malými jednorázovými zakázkami nebo několikahodinovými průběžnými měsíčními pracemi. Nedá se to nijak zprůměrovat. Závisí to také na charakteru zakázky.

Vezmi si, že pro jednoho klienta děláš daný měsíc návrh nového webu a zabere to 50 hodin a pro druhého děláš nastavení Google Analytics, což ti zabere čas v řádu jednotek hodin. Klientů prvního typu můžu mít maximálně tak dva tři do měsíce. Klientů druhého typu třeba dvacet.

Co říkáš na to, že se u nás vyrojily v poslední době zejména díky Webtrhu desítky konzultantů, SEO specialistů, copywriterů a PPCéčkařů, kteří sotva včera dočetli nějakou chytrou knihu a hned by chtěli své služby nabízet někomu za peníze? Je to podle tebe dobře a nebo špatně? Jakou cestu by podle tebe měli tito novodobí markeťáci zvolit, aby se z nich stali později skuteční profesionálové?

Co si budeme nalhávat – každý nějak začínal. Nikdo na začátku neměl dokonalé informace o všem. Něco se dá načíst z knížek, něco se však dá získat až praxí nebo dlouhodobějším studiem.

Takže nebráním se tomu, aby to zkoušeli další a další zájemci. Buď budou kvalitní nebo dostatečně obchodně zdatní a dokáží své služby opakovaně prodávat, nebo to nezvládnou a zmizí z trhu.

Aby se z nich stali zkušení profesionálové, tak se danému oboru musí plně věnovat. Myslím si, že se nedá uspět jen tak, že si odbouchám osm hodin v práci a dál už mě to nezajímá. Je potřeba tomu věnovat něco navíc, protože internetový marketing se poměrně rychle vyvíjí, a kdo se průběžně nevzdělává, tak je za chvíli na druhé koleji. A určitě pomůže rozjetí nějakého vlastního projektu – např. blogu nebo eshopu. Když si člověk může vyzkoušet určité věci na vlastní kůži, tak je to neocenitelné.

Považuješ sám sebe za profesionála?

Pracuji v oboru, mám určitou praxi a beru za to peníze. Takže podle definice profesionality profesionál jsem J.

Když by ses musel rozhodnout, odevzdal bys raději poloviční práci, ale v termínu a nebo spíše razíš heslo raději později, ale kvalitně? A jak jsi na tom vlastně s termíny? Spousta freelancerů má s plněním termínů problém… :)

Teď si na to kápl. Tohle dilema čas od času řeším. Ale vzhledem k tomu, že jsem poměrně perfekcionista, co se týče výstupů mé vlastní práce, tak bych si nikdy nedovolil odevzdat polovičatý výstup. Ne vždy se to ale slučuje s předchozími odhady pracnostiJ Nikdy se ale nejedná o žádná výraznější zpoždění – jako že bych řekl, že výstup bude hotový 1. září a odevzdával 5. října. Spíše jde o den nebo dva, což ze zkušenosti v důsledku nikdy nijak vážně neohrozí žádný projekt.

Ale i tak je mým předsevzetím do budoucna naučit se lépe a přesněji odhadovat dobu trvání jednotlivých činností.

Kam bys zařadil sám sebe na internetové scéně? Považuješ se za špičku ve svém oboru, lepší průměr a nebo jsi k sobě spíše kritický a zařadil bys sám sebe spíše na chvost marketingového řetězce?

Vzhledem k tomu, že jsi mě oslovil s žádostí o rozhovor, tak asi budu výrazná kapacita v oboru a ne jenom nějaký obyčejný pěšákJ

Ale teď vážně. Hodnotit sám sebe je vždycky poměrně ošemetná záležitost.

Nepovažuji se za naprostou špičku v oboru internetového marketingu. K tomu mi například rozhodně chybí nějaká veřejná vystoupení – konference, školení apod. Ale na druhou stranu si myslím, že zas nejsem úplně neznámou osobou v tomto oboru. Takže podle tvého dělení bych se zařadil do kategorie „lepší průměr“.

Co říkáš na to, že nové internetové agentury rostou jako houby po dešti? Zatím to totiž vypadá, že každý, kdo nic neumí, tak jde zakládat novou mediální či internetovou agenturu.

Asi bych to tak kategoricky netvrdil, že „kdo nic neumí, tak si založí agenturu“. Dokáži si ale představit důvody k tomu, proč si některý začínající podnikatel v tomto oboru založí agenturu, než aby podnikal pod svým jménem. Ne každému se totiž chce dávat všanc své jméno, zvlášť pokud si v oboru není ještě jistý v kramflecích. Navíc si určitě myslí, že když půjde někde vyjednávat s klientem, že klient se bude jinak chovat k freelancerovi a jinak k zástupci internetové agentury, a že jako agentura dokáže z klienta dostat více peněz.

250615_470542949661815_284390850_n

Zdeněk Hejl je spíše asociální typ člověka

Spousta markeťáků se stala známými až poté, co napsali nějakou chytrou knihu. I když jejich publikace nebyla třeba dokonalá a v mnoha případech se jednalo jen o poskládané střípky ze zahraničních fór, spousta lidí je díky tomu považuje za marketingové guru, i když kromě napsání knih nic zvláštního v byznyse nedokázali. Máš podobný pocit?

Naštěstí je mi poměrně jedno, jestli někdo někoho považuje za guru nebo ne. O lidech si snažím vždy udělat názor sám. A nějaká kniha pofidérního rázu určitě nezvedne autorovu prestiž v mých očích.

Rozhodně někteří lidé, kteří jsou obecně považováni za celebrity internetového marketingu, lépe zvládají osobní branding než samotnou odbornou část. Ale tak je to ve všech odvětvích – kdo chce být na vrcholu, tak se musí umět prodat (a to nemyslím nijak hanlivě).

Plánuješ také vydat nějakou svou knihu?

V nejbližší době rozhodně ne.

Jakou knihu či knihy bys doporučil čtenářům, kteří se zajímají o online marketing?

Jak už jsem říkal – knih mám pořízených hodně, ale ke čtení se moc nedostanu. Takže bohužel nemůžu nic doporučit.

Jaký máš názor na velké internetové agentury typu Ataxo či H1? Jsou podle tebe pro český trh přínosem a nebo trh spíše degradují? Jaký máš na ně názor?

Nebylo by ode mě profesionální hodnotit konkurenční agentury. Rozhodně mají svoje místo na trhu. Stejně tak jako freelanceři. Představují dva extrémy trhy. Každý si najde svého klienta. Velké agentury jsou schopné nabídnout klientovi kompletní servis internetového marketingu od SEO přes zbožové srovnávače a sociální sítě až po uživatelské testování či návrh kompletního redesignu webu. Freelancer může být naopak levnější a výrazně flexibilnější než velká agentura.

Spousta schopných lidí tyto agentury záhy opustí a jedou pak na vlastní triko. Proč si myslíš, že se agentury nesnaží tyto tahouny udržet? Za všechny mohu jmenovat Honzu Tichého, Větrovku, zakladatele Vaška Štrupla, Martin Snížek a mnohé jiné…

Určitě se ze začátku snaží je udržet, přemluvit aby zůstali. Nemá ale smysl někoho vyloženě nutit, aby zůstal. To by neprospělo ani jedné straně. Ve většině případů se tito lidé podíleli na startu nebo rozvoji firmy, něco jí obětovali a nebylo by fér jim bránit v jejich dalších plánech.

Jaký je tvůj názor na Radka Karbana a SEO Expert?

Nijak blíže neznám ani jej ani danou firmu, proto se k této otázce nebudu vyjadřovat.

Kolik tvých klientů je z ČR, SK a kolik pochází ze zahraničí?

Naprostá většina klientů je z ČR a SR.

Zaměřuješ se na jednotlivce (podnikatele) a nebo spíše cílíš na firmy? Kdo byl tvůj největší klient? A o kolik dokázal navýšit tvé příjmy, obrat?

V rámci svých freelancerských projektů se zaměřuji aktuálně spíše na živnostníky, menší firmy a eshopy. V rámci agenturních projektů se naopak zaměřujeme na středně velké a velké firmy. Některé naše klienty je možné najít na stránkách Optimio.cz

Postihla tě někdy prokrastinační choroba :)? Jak vlastně sám sebe motivuješ, abys ráno vstal a začal pracovat, i když tě do zadnice nekope žádný zaměstnavatel?

Na semináře o prokrastinaci by si mě mohli brát jako modelovou osobu. V prokrastinaci jsem fakt dobrej :).

Nijak se mi nedaří se motivovat, abych ráno vstal. Proto vstávám většinou až před polednem. Nekope mě do zadku sice nikdo osobně, ale termíny jsou termíny a nějak se dodržovat musí.

Pracuješ z domu a nebo jezdíš do kanceláře za klienty?

Pracuji téměř výhradně z domu. Jen sem tam vyrážím na nějaké schůzky.

Považuješ se za sociálního člověka a nebo jsi spíše asociál :)?

Jsem rozhodně spíše asociální. Jsem sice velice rád s lidmi, které znám, ale nemám žádnou výraznou potřebu bavit se s cizími, neznámými lidmi. Proto mě nelákají akce typu Barcamp apod. Na konference a podobné akce jezdím pouze kvůli programu a ne kvůli „networkování“. Což také bohužel znamená, že naprostá většina konferencí v ČR pro mě nemá smysl. Ale rozhodně se těším na Marketing Festival – to bude akce vhodná pro mě.

Pokud vás zajímá i něco z osobního života tohoto interentového konzultanta a chtěli byste slyšet nějakou radu do začátků, tak si jistě přečtěte i poslední, třetí část :)

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru