Zuzana Vrbová: Jak podnikat v kočičím byznyse? Úspěšný koncept Kavárna Kočičí v Karlíně

Kočičí kavárny, resp. zvířecí jsou stále aktuálním trendem. Vznikly v Japonsku, kde jsou veškeré tématické kavárny velice populární. Na kočičí, soví, ale i jiné specifické kavárny, se můžete podívat v článku o nejoriginálnějších kavárnách světa zde.

Přímo v samém srdci pražského Karlína se nachází útulná Kavárna Kočičí. Vznikla jako příjemné relaxační místo pro všechny, kteří si chtějí odpočinout od šedi všedního dne ve společnosti kočičích mazlíčků.

kavárna kočičíInteriér Kavárny Kočičí

V nabídce naleznete pouze kvalitní produkty z domácí vegetariánské kuchyně či skvělé zákusky a raw dorty od ověřených dodavatelů. Někdo z baristů vám k nim pak připraví výtečnou kávu Doubleshot. Zeptali jsme se tedy Zuzany Vrbové, která je spolumajitelkou kočičí kavárny v ul. Křižíkova č. p. 22 v Karlíně, co stálo za zrodem konceptu Kavárna Kočičí a jak jejich podnikání funguje.

kočka na škrabadleJak vznikla myšlenka takového konceptu podnikání? Šlo o propojení dobrého skutku s dobrým podnikatelským plánem, všimli jste si díry na trhu nebo co za samotným zrodem stálo? Kdy jste oficiálně kavárnu otevřeli?

Otevřeli jsme v listopadu 2014, ale připravovali jsme kavárnu hodně dlouho dopředu. Museli jsme si prostory připravit téměř od píky a v Praze jsme byli první, kteří otevření kočičí kavárny řešili na úřadech a proto to chviličku trvalo, než přišli na to, co s námi. O kavárně jsme se dozvěděli díky reportáži o japonských kočičích kavárnách a velice nás to nadchlo. Viděly jsme v tom velkou příležitost – v Čechách a v Evropě těchto kaváren bylo málo nebo nebyly žádné, a zároveň se jednalo o velké splnění snu – konečně práce, která nás baví.

Jedná se o vaše rodinné podnikání?

Jsme rodinný podnik – kavárna je vlastně spravována celou moji rodinou, ale hlavně šlo o sen mě a mojí mamky.

Jak velký byl a je zájem o tento kavárenský koncept ze strany zákazníků? Jak rychle se kavárna dostala do povědomí lidí?

Zájem o naši kavárnu je veliký, až jsme samotné překvapené. Naštěstí jsme se dostali do povědomí lidí velmi rychle. Kampaň jsme vedli ještě před otevřením – cca 6 měsíců a postupně zákazníkům odtajňovali o co vlastně půjde, jaké kočky budou a co si u nás budou moci dát k jídlu a k pití. Hned po otevření jsme tak čelili velkému náporu, který více méně naštěstí trvá dodnes.

kočka žebrá

Kolik máte zaměstnanců a koček? Věděli jste už v prvopočátku, že chcete mít v kavárně kočky z útulku?

V současné době máme kolem 10 – 15 zaměstnanců (koček máme 9) a pořád „rosteme“. Nápad propojit kavárnu s útulkem přišel v průběhu příprav. I když samozřejmě přišla myšlenka na kavárnu plnou krásných kočičích plemen, různě barevných a zajímavých; nepřišlo nám to správné. Dlouho jsme hledaly správný útulek, bohužel některé útulky neviděly potenciál, který kavárna má a ani to, jak to dokáže útulku pomoci. Nakonec jsme se ale dali dohromady s útulkem Tlapky Mochov, který nám stále pomáhá s našimi kočkami, vybírá vhodné do kavárny a na oplátku má od našich zákazníků velkou finanční pomoc. (kavárna vybírá kočičí couvert v částce 20 Kč)

kočičí tlupa

Jak se liší kočičí kavárna od klasického provozu?

Můžete od nás čekat to samé co od klasické kavárny. Skvělou kávu, zákusky, dokonce i drobný „bistro sortiment“. Jen si k tomu přimyslete devět koček, které se procházejí po prostorách kavárny. Buď od vás chtějí spoustu pozornosti – hladit, chovat, apod., a nebo polehávají a spí všude možně.  Snažíme se, aby naše kavárna díky přítomnosti koček byla relaxačním místem, kde si v klidu a tichu odpočinete, přečtete knihu a potěšíte se ze společnosti zvířat. Je spousta možností, jak návštěvu u nás pojmout. Můžete k nám skočit na rychlou kávu a oběd, přijít se podívat na kočky a strávit s nimi nějaký čas, a nebo opravdu využít všechno to, co přítomnost koček nabízí – zklidnění, meditace, četba knih, načerpání klidu a energie od zvířat. Záleží na každém návštěvníkovi, co si z návštěvy odnese. Náš každodenní úkol je dopřát mu prostor na tohle všechno. A nebo jenom to rychlé kafe.

dorty kočičíSkvělé zákusky ze sortimentu kavárny

Jak vypadalo plánování, uvedení do provozu, s jakými překážkami jste se museli potýkat na začátku a teď? O kolik je finančně nákladnější zařídit tenhle provoz než v případě klasické cukrárny? Kočky potřebují zázemí, stravu atd.

Trvalo to skoro 7 měsíců, než se kavárna začala trochu formovat. Chtěli jsme prostor, který si postavíme podle sebe, proto jsme si našli opravdu „holé“ prostory a stavěli vše z ničeho. Hodně náročné bylo vymyslet a postavit zázemí pro kočky, které je i dnes náročné udržovat. Nejnáročnější to bylo (a je) samozřejmě finančně. Spousta lidí si neuvědomuje, že provoz se zvířaty s sebou nese spoustu nákladů – ať už na krmivo, veterináře, veškerou výbavu zázemí, podestýlku, pravidelný úklid, apod. Není to o tom jen nakoupit a připravit kávu. Na tyto náklady nám alespoň částečně slouží tzv. couvert (20Kč/os), který nahrazuje vstupné, které je běžné ve všech světových kočičích kavárnách. Takové vstupné ovšem česká povaha bohužel není schopná přijmout. Takže s tím bojujeme stále. Ale díky bohu přibývá zákazníků, kteří jsou rádi, že kočky, se kterými tráví čas, jsou v perfektním stavu a couvert chápe.

Jaké je vaše kočičí osazenstvo? (v jídelním a nápojovém lístku si můžete přečíst i psychologické profily koček, co mají rády a nemají, jejich minulost atd.)

Všechny kočky jsou z útulku Tlapky Mochov – kromě Skořice (ta je z Pozor Kočka) a Matyldy, která je paní domácí.

Všechny jsou samozřejmě stále kontrolovány a mají všemožná očkování.

Olda a Božena – dvojčata, od nás jsou od začátku, narodili se v útulku, Olda po narození málem nepřežil a byl hodně slabý.  I dneska o sebe tak vzájemně pečují. Jsou velkými oblíbenci našich zákazníků. Nejsou to nějací zvláštní mazlové, ale pořád vyvádí nějaké „voloviny“, kradou drobné, lezou do tašek, jedí lidem z tašek svačiny, apod. a oni je za to vážně milují.

kočičí boženka

Barbucha – nalezly ji na zastávce Vysočanská. Mysleli jsme si, že ji někdo vyhodil na ulici, ale dneska už pochybujeme a myslíme si, že odněkud utekla. Je neuvěřitelně chytrá, sama si otvírá dveře, skříně, tašky našich zákazníků. Ale jinak velký mazlík. Říkáme jí kočičí Houdini.

Maggie – mladá tříbarevka, spíš pes než kočka. Aportuje a snad nikdy nespí. Není to taková typická klidná kočka, ale když ji zákazníci začnou házet míčky, už je nenechá.

Vanesska – nejstarší kočka a šéfová celé kočičí bandy. V mládí byla ošklivě fyzicky týraná a trvalo dlouho, než si znovu navykla na člověka a že ji nikdo neublíží. Dneska je pořád náladová, ale stala se jednou z těch koček, které naši zákazníci chodí rádi na kafčo. Sedí na jednom stole, sedne si kousek vedle vás a užívá si, že tam jste.

Tulipán – Kocourek, který se narodil ve skleníku – proto květinové jméno. Krásný velký kocour, který cvičí všechny kočky v kavárně – až už zvířecí nebo lidské. Mazel, kterému vážně nejde odolat.

Skořice – jediná kočka z depozita Pozor Kočka!. Byla nalezená u popelnic a po kontrolní karanténě rovnou přivezená do kavárny. S ostatními kočkami se moc nemusí, ale zbožňuje zákazníky – především mužské.

Matylda – paní domácí, kočka jedné z vedoucích směn. Od koťátka byla v kavárně, až se stala jednou ze stálých obyvatelek. Je to mazlivá a spavá kočka – kříženec mainské a britské kočky. Je hodně netypická a krásná a i proto si ji vyhlédla spousta televizí na natáčení. Je hvězdou Kočičích pohádek na Déčku a nebo třeba znělky z Show Jana Krause na rok 2016.

Lizzie – je poslední přírůstek. Je to krásná šedo bílá kočka, která miluje naše zákazníky a celý den se s nimi mazlí a nechá se chovat. Do útulku se dostala vysílená po porodu dvou vrhů koťat a s pár zlomenými kostmi. Statečná dáma, která se během pár měsíců dala neuvěřitelně dohromady a teď nám zdobí kavárnu.

taky kočkyZuzka Vrbová a ostatní kočky:-)

Kolik registrujete negativních reakcí vs. pozitivních a jak případné negativní zvládáte?

Je to gastro jako každé jiné a se stoupající oblibou sociálních sítí se dnes musíte připravit na to, že téměř každý zákazník k vám bude mít nějakou zpětnou vazbu. Ať už pozitivní nebo negativní. A jako v každém gastro provozu i my se setkáváme s tou negativní a musíme ji řešit. Důležité je rozdělit, co je opravdu konstruktivní, co je pouze provokace a nebo třeba konkurence, a podle toho také na recenze, hodnocení a jiné reakce odpovídat. Zvlášť, když jste nový podnik, zaměří se na vás spousta blogerů a recenzentů a mimo toho, že vám to udělá velkou a dobrou reklamu, někdy se musíte obrnit a nenechat si práci znechutit. Ale většina ohlasů je naštěstí stále pozitivních.

Děláte PR i skrze sociální sítě nebo si vás zákazníci našli už sami? Všimla jsem si, že jste u vás měli i speed dating)

Dneska se bez toho už nedá obejít. Jsme aktivní na všech sociálních sítích a stále vymýšlíme nové akce, které by naše zákazníky mohly bavit. V našich prostorech se koná např. speed dating pro milovníky zvířat, výstavy a vernisáže, brunche, cestovatelské večírky a seznamky, dobročinné bazárky, apod. V plánu toho máme ještě mnohem víc, jen už nevíme, kde na to brát čas. Tak to tak postupně všechno připravujeme a těšíme se na výsledky. Zákazníci můžou všechno sledovat na sociálních sítích, kde jsme aktivní až až.

kavárna kočičí fbV dnešní chvíli má kavárna na facebooku už přes 13 000 fanoušků.

S jakými počítat problémy při tomto typu podnikání? Co hygiena (vůbec jak lze vyřešit hygienické normy v České republice, které jsou dost striktní, v tomto případě?), alergie lidí, malé „zlobivé“ děti atd.?

S hygienickými normami a veterinární správou to bylo samozřejmě velmi složité, ale nechci moc popisovat, přece jenom je to součást našeho know-how.

Předpokládám, že všichni vstupují na svou zodpovědnost a musí ctít pravidla?

Ano, ovšem i s lidmi je to občas téžké. Ne všichni jsou ochotní akceptovat pravidla kavárny a to, že kočky tu nejsou na hraní a na tahání. Najdou se zákazníci, kteří k nám přijdou s představou, že kočka je hračka a že si můžou dělat, co chtějí – hlavně tedy bohužel děti. Z toho omylu je rychle vyvedou samotné kočky. Pravidla ovšem musejí dodržovat a pokud se tak neděje, máme nárok vykázat hosta z kavárny. K tomu ale většinou opravdu nedochází.

dort PavlovaOblíbený dort Pavlova

S čím se musí potykát člověk, co by do tohohohle businessu chtěl jít? Jde to dělat jen pro peníze nebo srdcem? Nebo spojením obojího? Je tohle podnikání o dosažení zisku nebo spíše o tom dělat, co člověka baví?

S tím gastrokočičím businessem opravdu nevím. Je krásné dělat práci srdcem a je to samozřejmě pro úspěch nezbytně nutné, ale něčím se člověk živit musí. Takže je nesmysl říkat, že to děláme jenom kvůli kočkám a radostným tvářím našich zákazníků, jako jsem to občas pochytila z konkurenčních kaváren. Ze vzduchu se žít nedá. My se snažíme kombinovat obojí. Kočky milujeme a naše práce je nám vším a opravdu se jí snažíme dělat srdcem. Rozhodně ale musíme stále počítat, počítat, počítat a neustále přemýšlet nad tím, jak dosáhneme zisku. Konkurence je dnes veliká a na každém rohu. Gastro podniky se otvírají a zavírají v jednom kuse. My už držíme třetí rok – díky bohu. Klíčem je podle mě nepovažovat za konkurenci jen další zvířecí podniky, ale především ostatní úspěšné kavárny a bistra a neustále se snažit být lepší.  

kočičí tlapkaKde jsou dorty naleznete i kočičí tlapky, takže si své zákusky hlídejte:-)

Máte představu o vaší konkurenci? Víme, že je ještě kočičí kavárna na Smíchově, na Žižkově a na Praze 2 u Karlova náměstí, mimo Prahu jsem zaregistrovala cca deset podniků. Puňtova psí cukrárna byla na Praze 3 zrušena a přesunuta na Spojovací, jinak třeba o psích kavárnách v médiích slyšet není.

Jistě, že máme přehled. Kočičích kaváren je více a více, a je otázka, jestli to je vůbec dobře a jestli je to někdy vzaté za správný konec. V ostatních zemích je buď jedna nebo pár kočičích kaváren – z nás se stává takový fenomén. Dokonce tu u nás byla o tom točit reportáž japonská TV – tam vlastně kočičí kavárny vznikly. Tam ty kavárny fungují ale trochu jinak- je to spíše takový kočičí koutek s kávou z automatu. My jsme si tu kavárnu udělali tak trochu po svém. Milujeme kávu a tu jsme chtěli perfektní.

zaměstnanec měsíceLibí se vám zaměstnanec měsíce?

Máte ještě do budoucna nějaké záměry, cíle, sny? Dá se v tomhle směru nějak expandovat?

Uf, plánů je strašně moc. Kavárna má velký potenciál a v hlavě nosíme spoustu nápadů, jak jí vylepšit, co přidat, a možná kde i expandovat. Aneb velké plány, jen toho času málo:-)

Komentáře

Nahoru