Lukáš Pítra: Prznění webu ve jménu SEO je zlo (1/5)

O SEO koluje spousta mýtů a polopravd. A právě proto jsem si dnes k nám na Objevit pozval Lukáše PítruMarkeťákova, aby se nám trochu o této mystické disciplíně trochu rozvyprávěl. A také, aby nám vysvětlil, „jak zapnout SEO“.

Ahoj Lukáši, jak dlouho už pracuješ na „volné noze“?

Ahoj Michale. Na volné noze jsem necelé tři roky. Vlastně to není ani tak moc dlouho. Hodně zkušeností jsem nasbíral už dřív jako zaměstnanec na straně klientů a agentur.

Kde ses všechno naučil? A měl jsi nějakého mentora?

Myslíš v podnikání, nebo v SEO? 🙂

Mám na mysli obojí 🙂.

Optimalizací naležitelnosti webů se zabývám už nějakých 8 let a v podstatě celá cesta šla systémem pokus / omyl, učením se praxí nebo od zkušenějších. Mentora jsem přímo neměl, ale v řadě lidí jsem vzhlížel a přebíral jejich myšlenky (Prokop, Tichý, Janovský, Fishkin, Schwarz a hromady dalších).

Dříve jsem hodně času trávil na různých českých i zahraničních fórech, blozích, magazínech a čerpal inspiraci. Dnes už ale sleduju zdroje málo, spíše si vyzobávám to nejlepší, co je sdílené na Twitteru. Bohužel globální vlna uctívání content marketingu se i v odborných zdrojích projevila nekonečnem balastu a omíláním stejných myšlenek dokola.

Jak složitý pro tebe byl přechod mezi „volnonožkaře“?

Obrovsky. Já jsem docela konzerva a nemám rád riziko. Jít na volnou nohu byla obrovská změna a obrovský risk. Vůbec jsem neměl tušení co mně čeká, neměl jsem ani vlastní web, ani vystavěný brand a ani nějaké velké finanční rezervy. Když nad tím přemýšlím zpětně, tak vlastně moc nechápu, že jsem měl odvahu do toho jít.

Naštěstí v podnikání už jsem parťáka a mentora od startu měl. S Martinem Matějkou jsme se do toho pustili společně prakticky ve stejnou dobu. On měl ale na rozdíl ode mně tehdy řadu let podnikatelských zkušeností náskok a nebál se je do mně pod tlakem nahustit :-).

Celý první rok byl hodně složitý, protože jsem se musel skoro všechno učit od znovu. A také řadu věcí navíc jsem se musel také naučit. Ta odborná část, vlastní práce v SEO, je jenom malý výsek toho, co musí freelancer zvládat. A zároveň bych řekl i to nejsnazší. Učit se to ostatní provozní, prodejní, projektové a další know-how za pochodu pro mně bylo a pořád je těžké.

Máš nějaký projekt, jako třeba Martin Matějka, který slouží k tvému experimentování?

Teď aktuálně ne. Vnímám to trochu jako handicap, tu a tam mi to někdo omlátí o hlavu. Zatím jsem bohužel nenašel nic, co by mně natolik bavilo a v čem bych viděl takový potenciál, aby mně to stálo za to řešení všech těch věcí, které vlastně neumím a které mně netěší (řízení lidí, logistika, administrativa atp.).

Zatím to řeším tak, že experimentuju se svými klienty, zvlášť s těmi postavenými na výkonnostních odměnách.

Proč podle tebe většina začínajících internetových podnikatelů přikládá návštěvnosti z vyhledávačů tak velkou váhu? Proč si myslí, že právě vyhledávače spasí jejich projekt?

Velkou váhu asi přikládají vyhledávačům velkou váhu správně, u celé řady projektů je vyhledávání skutečně dominantním zdrojem návštěvnosti. Problém je spíš v tom, že očekávají skvělé výsledky s minimem práce a investic. A to vše nejlépe ihned.

U nás je hodně zakořeněné vnímání, že SEO je „to vyhledávání zdarma, co se neplatí jako PPC reklama“. A jak už to bývá, co je zdarma (byť je jasné, že reálně není), toho si lidé neváží a očekávají to tak nějak automaticky. Zároveň je to obor, ve kterém se na větší škále poměrně složitě počítá výkon investic, propletený různými bludy a mýty. To otevírá pole působnosti celé řadě pochybných firmiček a individuí, které za pár kaček slíbí skvělé výsledky komukoliv na počkání.

Začínající podnikatel, který se v branži nevyzná, může snadno podlehnout pocitu, že může za pár stovek oblbnout vyhledávač a těžit z toho snadné peníze napořád. Obtížně rozliší kvalitní službu od věšení bulíků na nos. A protože nemá peněz nazbyt, najme si raději někoho levného, kdo mu ideálně bude garantovat rychlé výsledky.

V lepším případě se spálí hned během prvních týdnů. Horší případy jsou ty, kdy to krátkodobě nějak funguje. Klient na první slibné výsledky navěsí další investice a když „SEO zázrakům na počkání“ dojde dech, zahučí v tom za hodně a hasí jeden problém za druhým. Podobně jako když napoprvé vyhraješ ve výherních automatech :-).

Představ si, že mám v plánu si založit internetový obchod, jak se říká, na zelené louce. Co bych měl udělat pro to, aby mě lidé po zadání dotazu do vyhledávače vůbec našli?

V prvé řadě potřebuju vědět, na co se lidé vyhledávače budou ptát. Jestli na boty nebo na obuv. Jestli na červené boty nebo na kožené. Analýza klíčových slov tohle řeší – zjišťuje, co lidé hledají a jak jsou jednotlivé dotazy významné pro můj byznys. Častou chybou je ale stavět eshop pouze na základě „klíčovky“ (nebo ještě hůř jen na základě odhadů hledaností dotazů).

Co se jak moc hledá, je jedna věc. Je potřeba ale zvážit i to, jak bude dané slovo obtížné, jakou mám na daném zboží marži a jak jsem v něm konkurenceshopný. Být za cenu spousty peněz a úsilí vidět na první pozici se zbožím, které pak nebudu umět dobře prodávat, nedává moc smysl.

Jakmile vím, na co se lidé ptají, musím na webu připravit odpovědi (vstupní stránky). A poskládat je tak, aby vyhledávač pochopil, o čem jsou (onpage faktory) a pro jaké dotazy je má lidem nabídnout. A přitom nezapomenout, že pochopit stránku a důvěřovat jí musí především návštěvník. Takové to prznění webu ve jménu SEO (třeba huštění nesmyslných SEO textů všude možně), je zlo. Dále bych si měl pohlídat, aby stránky uměl vyhledávač správně přečíst. Spousta eshopů myslí, že má longtailové dotazy pokryté, ale reálně je má ve filtrech zpracované tak, že se k nim vyhledávač nedostane.

Nezapomeňte přečíst i následující čast!

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru