Zdeněk Hejl: Zatím se nijak aktivně nesnažím budovat vedlejší zdroje příjmů (3/3)

Zdeněk Hejl: Zatím se nijak aktivně nesnažím budovat vedlejší zdroje příjmů (3/3)

Nyní se dostáváme k poslední části rozhovoru s internetovým konzultantem Zdeňkem Hejlem. V předchozích částech jsme se věnovali hlavně jeho práci, nyní se dostáváme i k jeho osobnímu životu. V závěru dal radu všem začínajícím marketingovým konzultantům, takže se vyplatí číst dále.

Jsou podle tebe čeští internetoví konzultanti finančně nedocenění? Myslíš, že nejsou adekvátně ohodnoceni? Pokud ano, proč tomu tak podle tebe je? Jak to podle tebe vypadá v zahraničí? Je tam podle tebe situace stejná?

Na to bych odpověděl, že každý je ohodnocen podle toho, co umí, jak je známý, o kolik si dokáže říct a jak si to dokáže obhájit. Jsou na trhu konzultanti, kteří pracují za 150 Kč na hodinu a jsou i takoví, kteří si za hodinu vydělají 2 500 Kč. Takže rozhodně se dá internetovým marketingem uživit.

Jaká je situace v zahraničí, jsem nezkoumal. Navíc výdělky by bylo nutné porovnávat vůči nákladům, které jsou v zahraničí, a do toho už bych se vůbec nepouštěl.

Určitě jsi dělal i pro nějakého zahraničního klienta. Platí lépe? Jaká je platební morálka zahraničních firem? V čem se od těch českých firem podstatně liší?

Spolupracoval jsem se dvěma zahraničními klienty. Z tohoto malého vzorku se dá těžko něco obecnějšího usuzovat. Neřekl bych ale, že se zahraniční klienti nějak podstatně liší od těch českých. Nikdo nedá nikomu nic zadarmo. Všichni klienti chtějí odpovídající protihodnotu za svoje peníze.

Vyskytuješ se také na Webtrhu. Podařilo se ti díky Webtrhu získat také nějaké hodně dobré zakázky a nebo stejně jako ostatní se domníváš, že zde je prostě jen samý odpad, samé podhodnocené zakázky, klienti, kteří nehledí na kvalitu odvedené práce, ale jen a pouze na cenu.

Na Webtrhu jsem rozjednal odhadem tak pět až deset potenciálních zakázek. Naprostá většina z nich se však nikdy nerealizovala. Většinou to skončilo po prvním či druhém mejlu, kdy jsem nastínil svoji představu o projektu, co je potřeba udělat, jak by se na tom měl podílet klient a kolik by ho to stálo.

Souhlasím s tím, že většina klientů tam jde čistě jen po ceně. Je to vidět i v poptávkách. Poptávající by chtěl kdovíco s tím, že má maximální rozpočet 2 000 Kč apod. Nakonec se mu někdo i za ty peníze ozve, odvede podprůměrnou práci v rámci rozpočtu a poptávající se utvrdí v tom, že na Webtrhu jsou neschopní pracovníci. Je to takový začarovaný kruh.

Proč si myslíš, že právě na Webtrhu se vyskytuje taková sorta klientů, která se tam vyskytuje? Co to podle tebe způsobilo?

Vyskytuje se tam spousta poptávajících, kteří nemají zkušenosti s internetovým marketingem. Pak se tam vyskytuje i spousta začátečníků z nabídkové strany spektra. To dohromady nemůže nikdy dělat dobrotu. Jsou tam samozřejmě i známější odborníci, ale ti se zaměřují spíše na komunikaci v diskuzích.

Spousta začátečníků z obou stran se na Webtrhu vyskytuje proto, že se jedná o nejznámější a jedinou poměrně aktivní komunitu lidí, kteří se motají okolo webu.

Významnější klienti si dokáží najít vhodného dodavatele / konzultanta sami, nepotřebují zprostředkovatele ve formě komunitního webu. A významnější konzultanti a agentury mají také své způsoby, jak se dostat k zajímavým klientům. Proto na Webtrh zbývá ten průměr a podprůměr jak ze strany poptávky, tak nabídky.

Koho ze svých konkurentů nejvíce uznáváš a vypíchl bys jeho práci nade všechny ostatní?

Pokud se budeme bavit o agenturách, tak tam je mi asi nejvíc sympatická agentura RobertNemec.com. Ačkoliv se nejedná o žádnou gigantickou agenturu se stovkami zaměstnanců, tak poměrně často publikují různé články, jsou aktivní na sociálních sítích a prezentují na různých konferencích.

Pokud bych měl vyzdvihnout jednoho freelancera, tak by to byl Honza Kvasnička. Věnuje se mně blízkému tématu použitelnosti webů, publikuje zajímavé články na svém blogu a je aktivní na různých komunitních akcích.

Kdybys mohl věnovat jednoho klienta, kterého si nejvíce vážíš a s kterých máte ty nejlepší vztahy, kdo by to byl?

Byla by to společnost eWay System, která vytváří aplikaci eWay-CRM, což je informační systém, který je integrován přímo do prostředí MS Outlook. Spolupracuji s nimi průběžně již několik let.

Kolik si takový konzultant měsíčně vydělá?

Jak už jsem zmínil – záleží na tom, kolik toho umí a jak to umí prodat. Záleží také na tom, jestli pracuje v agentuře nebo je freelancer.

Znám konzultanty, co si vydělají 20 000 měsíčně, a znám taky konzultanty, kteří si vydělají 50 000 měsíčně. Já osobně si vydělám něco mezi těmito dvěma číslyJ

Spousta živnostníků poté, co dlouhá léta pracují pro klienty, se pak chce osamostatnit a začít vyvíjet vlastní projekty. Zkrátka je nebaví neustále dělat pro někoho. Je to i tvůj cíl? Plánuješ také nějaký velký projekt, který z tebe udělá milionáře :)?

Není to vyloženě můj cíl. Nechtěl bych seknout s prací konzultanta a věnovat se jen nějakému vlastnímu projektu. Nebráním se ale vytvoření nějakého menšího projektu při stávající práci.

Osobně nemám problém s tím, že by mě nebavilo pracovat pro klienty. Práce pro klienty je dobrá v tom, že člověk pozná spoustu různých oborů, spoustu různých webů, řeší různé problémy, komunikuje s různými typy lidí.

U vlastního projektu je zase výhoda v tom, že když chci změnit titulek na pár stránkách, tak to prostě udělám. Když budu chtít změnit hlavičku stránky, tak to udělám. Když se rozhodnu přidat tlačítka pro sdílení na sociálních sítích, tak to během pár minut udělám. Když budu chtít změnit barvu tlačítka, tak to opět během chvilky udělám. Nemusím nikomu vysvětlovat jak to udělat, proč to dělat, jaké jsou výhody a nevýhody daného řešení nebo přemýšlet jak to všechno nacenit apod.

DSCN1072

Práce konzultanta Zdeňkovi vyhovuje

Přednášíš někde pro někoho?

Nikde pravidelně nepřednáším. Zatím jsem absolvoval jenom dvě veřejná vystoupení. Tím prvním byla prezentace Začínáme s firemním blogem na Internet Session Brno. Tím druhým byla přednáška Webová analytika s využitím nástroje Clicky, kterou jsem měl jako hostující řečník v rámci Semináře webdesignu na Fakultě informatiky na Masarykově univerzitě v Brně.

A kdo ti vlastně dělal fotku, co máš na svém LinkedIn profilu? Je docela zdařilá :). Kolik stála?

Ani jedno ti bohužel nepovím. Ne že bych nechtěl, ale protože to nevím 🙂 Fotka pochází z focení, které jsem absolvoval společně s kolegy z Optimia.

Spoléháš se pouze na platby od klientů a nebo se snažíš budovat také nějaké další zdroje příjmů? Pokud ano, jaký projekt ti zatím generuje největší zisky?

Zatím se nijak aktivně nesnažím budovat vedlejší zdroje příjmů. Ale věřím, že přijde čas, kdy se k tomu odhodlám.

Vlastníš magazín Portiscio.net. Proč jsi jej založil? Píšeš si vše sám? Pokud ano, proč si raději někoho nenajmeš či nevyškolíš? Kolik lidí zavítá na tento web za měsíc? Generuje ti web nějaké zisky?

Začal jsem blogovat o internetovém marketingu již na konci roku 2008. Tenkrát jsem využíval platformu Blogger, která byla v té době pro mě nejsnadněji použitelná. Po čase mi Blogger přestal vyhovovat a přesunul jsem web na Posterous, který mě uchvátil jednoduchostí vytváření článků a možnostmi pohodlného sdílení článků na sociální sítě. Uplynulo pár měsíců a já jsem zjistil, že chci mít blog více pod kontrolou a více se mu věnovat. Tak jsem provedl druhý transfer blogu – tentokrát na vlastní doménu a s WordPressem pod kapotou. Magazín Portiscio začal oficiálně existovat na začátku listopadu 2010.

Smyslem Portiscia je prezentovat zajímavé a užitečné informace týkající se internetu a internetového marketingu ve formě, která bude snadno pochopitelná i pro čtenáře, kteří nemají velké zkušenosti s internetem. Podle ohlasů některých čtenářů se mi to daří – oceňují dostatek obrázků i snadno srozumitelný text. Navíc je vlastní blog i určitou formou osobního brandingu. Podařilo se mi díky němu také získat několik zakázek.

Články píši všechny sám (kromě jednoho hostovaného článku o Honzy Onesorka). Vzhledem k tomu, že blog není primárně zamýšlen jako výdělečný projekt, nemám důvod ani prostředky na to, abych najímal nebo zaškolovat další autory. A tak to také v nejbližší budoucnosti zůstane – bude se jednat převážně o osobní projekt. Možná přibydou nějaké články v rámci guestbloggingu.

Blog navštíví ve slabších měsících okolo 6 500 návštěvníků, v těch nejsilnějších nad 10 000 návštěvníků.

Zkoušel jsem web monetizovat několika způsoby – Google AdSense, affiliate programy – ale výdělek maximálně pokryl provozní náklady. Nedávno se mi podařilo trochu výrazněji monetizovat web díky společnosti Besteto, které jsem poskytl reklamní banner na webu.

Máš rodinu, děti, psa, kočku :)? Kolik času s nimi trávíš?

Zvířectvo nemám. Děti zatím taky ne. Žiji s přítelkyní a jak jsem zmínil už na začátku, tak se budeme v září brát.

Kolik času trávíš prací?

To nedokáži odhadnout. Většinu dne trávím u počítače. Zahrnuje to práci pro klienty, práci s blogem, vzdělávání se, čtení článků, publikování na sociálních sítích, sledování sportovních utkání nebo filmů atd. Nijak výrazně nerozlišuji, co z toho je práce a co už je zábava.

U čeho se nejlépe odreaguješ?

U sledování filmů nebo sportovních utkání – a to jak na počítači, tak na místním fotbalovém stadionu ve Štěpánově.

A poslední dotaz, co bys vzkázal lidem, co se chtějí vydat na dráhu marketingového konzultanta?

Ať si vyberou jeden z podoborů internetového marketingu a tomu se důkladně věnují – čtou knížky a články, sledují prezentace a konference, hledají zajímavé inspirace na webu, píší blog, jsou aktivní na sociálních sítích. Čas, úsilí a peníze do toho investované se brzy vrátí.

Tak and that is all folks! Rozhovor je u konce. Zdeňku, děkuji, že jsi zvládl odpovědět na všechny otázky. Bylo jich docela hodně :). Já ti za mě i za naše čtenáře popřeju, ať se ti daří nejenom v podnikání a taky hlavně doufáme, že budeš náš web pravidelně číst :).

A já jsem rád, že jsi vymyslel takové zvídavé otázky. A že jich bylo hodně. Zabralo mi celý večer se jimi prokousat. Přeji magazínu Objevit, ať má spoustu věrných čtenářů a fanoušků.

P.S. Kdybyste se mě, drazí čtenáři, chtěli ještě na něco zeptat, můžete mi položit otázku prostřednictvím služby Ask.fm. Mějte se.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru